رابطه فرهنگ و گردشگری و معرفی چند جاذبه فرهنگی

گردشگری فرهنگی و اجتماعی

توسعه پایدار فرایند تغییری است در استفاده از منابع، هدایت سرمایه گذاری ها، سمت گیری توسعه فناوری و تغییری نهادی است که با نیازهای حال و آینده سازگار باشد. گردشگری فرهنگی صرفاً مصرف محصولات فرهنگی گذشته نیست، بلکه مصرف فرهنگ معاصر یا شیوه زندگی یک اجتماع یا منطقه نیز می‌باشد.آن سو تر، صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین پدیده های هزاره سوم، طی نیم قرن گذشته با رشد تصاعد گونه خود تاثیر به سزایی در رشد و پویایی اقتصادی، تبادلات فرهنگی کشورها داشته است.

از نظر فهم گردشگری ، فرهنگ به دو بخش “سنتی” و “مدرن”  قابل تقسیم است . آنچه که در گردشگری بیشتر اهمیت دارد ، پردازش جلوه های  مختلف فرهنگ های سنتی است . در جهان سنتی ، فرهنگ از نسلی به نسل دیگر  منتقل می شود و شامل میراثی است که به نسل امروزی رسیده است .از گردشگری فرهنگی غالباً به‌عنوان صنعتی یاد می‌شود که در حال رشد است و هر روز متنوع‌تر می‌گردد. گردشگري فرهنگي از دو بعد تعريف مي شود. در بعد مفهومي گردشگري فرهنگی، حركت انسان ها براي جاذبه هاي فرهنگي و جدا شده از مكان معمولي سكونت با هدف به دست آوردن اطلاعات و تجربه جديد براي ارضاي نيازهاي فرهنگي تعريف شده است. از نظرفنی گردشگري فرهنگي، حركت انسان ها براي جاذبه هاي فرهنگي خاص همچون مكان هاي ميراث، نشانه هاي زيبا شناختي و فرهنگي،‌ هنرها و نمايش ها،‌كه خارج از مكان معمولي سكونت قرار دارد را در بر مي گيرد.بنابراین، توجه کردن به زیربخش‌ها، محصول و بازار آن ضروری به نظر می‌رسد. هیوگز (1996) بین گردشگری فرهنگیِ “عام”، “گسترده”، “محدود” و “بخشی” تفاوت قائل می‌شود. در حالت کلی، دسته‌بندی بالا را می‌توان به ترتیب با درک فرهنگ به‌عنوان شیوه کلی زندگی، تعامل با گروه‌های قومی و بومی ویژه، شرکت در فعالیت‌های هنری و خردمندانه‌ی یک جامعه، و بازدید از جاذبه‌های میراث یا مکان‌های هنری، متناظر دانست. ايران به عنوان يك مقصد جذاب گردشگري، بي‌شك ظرفيت جذب گردشگران بسياري را دارد كه در عرصه تعامل جامه ميزبان، ميهمان علاوه بر منابع اقتصادي چشمگير، قابليت توسعه فرهنگي و نيز ارايه سيماي مثبتي از كشور را مي‌تواند داشته باشد.  سال‌هاي طولاني است كه در كشورمان بحث اهميت توريست و گردشگر گاه به گاه به صورت موضوع اصلي در كشور و در ميان مسولان و نخبگان مطرح است، لكن به اين موضوع بيشتر از زاويه مسايل اقتصادي و اهميت آن در توسعه اقتصادي كشور و جنبه درآمدزدايي آن توجه شده است.برای این منظور باید حداکثر افراد ممکن از جامعه محلی در عرصه فعالیت‌های گردشگری حضور پیدا کنند و در تصمیم‌گیری‌ها درباره تعداد و نوع گردشگران ورودی به یک محل نقشی تعیین کننده داشته باشند. ايران به عنوان يك مقصد جذاب گردشگري، بي‌شك ظرفيت جذب گردشگران بسياري را دارد كه در عرصه تعامل جامه ميزبان، ميهمان علاوه بر منابع اقتصادي چشمگير، قابليت توسعه فرهنگي و نيز ارايه سيماي مثبتي از كشور را مي‌تواند داشته باشد.  سال‌هاي طولاني است كه در كشورمان بحث اهميت توريست و گردشگر گاه به گاه به صورت موضوع اصلي در كشور و در ميان مسولان و نخبگان مطرح است، لكن به اين موضوع بيشتر از زاويه مسايل اقتصادي و اهميت آن در توسعه اقتصادي كشور و جنبه درآمدزدايي آن توجه شده است.یک اعتبار پیامدهای اقتصادی و فرهنگی ناشی از توسعه گردشگری تنها زمانی می‌تواند کاهش یابد که استقلال جامعه بومی به رسمیت شناخته و با آنها به مثابه یکی از شرکای اصلی این کارزار برخورد شود.

از طرفی گردشگری معادلات اقتصادی کشورها را به گونه‌ای خاص تغییر داده است. کشورهایی که تا چند سال پیش، آن‌ها را به‌عنوان کشورهای در حال توسعه یا توسعه نیافته می‌شناختیم، بر اساس همین صنعت جایگاه خود را در اذهان مردم، سیاست‌مداران و اقتصاد دانان دنیا تغییر داده‌اند و اکنون به ابزارهایی دست یافته‌اند و راهکارهای توسعه را در اختیار دارند.از جمله ویژگی‌های گردشگران فرهنگی می‌توان به سطح بالای تحصیلات آنان، بالا بردن میانگین سنی آنان و شاغل بودن آنان اشاره کرد. «گردشگری فرهنگی مایل به آشنایی با فرهنگ مناطف مختلف، خواهان کاوش در چشم‌اندازهای فرهنگی جوامع انسانی و درک آنها است در این نوع گردشگری به جذابیت‌های فرهنگی توجه می‌شود.ظرافت هایی که در راستای افزایش شادی و هیجان و در نتیجه لذت بیشتر بشر از زندگی تعبیه شده اند. از این ظرافت‌های فرهنگی می‌توان به “شعر” و “ادبیات” ایرانی و شهرت و نفوذ جهانی آن و یا به جایگاه طنز و موسیقی در فرهنگ ایرانی اشاره کرد. جدا از این هنرهای تجسمی و لذت‌های بصری جایگاه ویژه خود را در فرهنگ ایرانی دارد. از فرش ایرانی که در همه دنیا به زیبایی معروف است تا هنرهای “میناکاری”، ” خاتم کاری”، “منبت کاری”، “معرق کاری” و ده‌ها هنر دیگر ایرانی نشانگر علاقه قابل ملاحظه ایرانیان به زیبایی و ظرافت است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *